Benzynowe jednostki napędowe są doceniane przez wielu kierowców, którzy cenią sobie optymalne osiągi i wydajną jazdę. Do ich najważniejszych zalet należy połączenie wysokiej mocy z niezawodnością oraz oszczędnym działaniem.
Wśród dostępnych propozycji warto jednak wyróżnić kilka rozwiązań, które charakteryzują się wyjątkowo solidnym wykonaniem – można je znaleźć w standardowych modelach największych producentów, dzięki czemu każdy kierowca może cieszyć się świetnymi parametrami jezdnymi oraz trwałością na lata.
Wyłączając samochody elektryczne, w większości współczesnych pojazdów można spotkać się albo z jednostkami wysokoprężnymi (silnikami Diesla), albo z zapłonem iskrowym (przeważnie silniki benzynowe, choć mogą być napędzane również gazem płynnym, sprężonym gazem ziemnym lub metanolem). Najlepsze silniki można znaleźć w obydwóch kategoriach, jednak w tym artykule przyjrzymy się najciekawszym propozycjom zasilanym benzyną.
Sposób działania obydwóch rodzajów jednostek napędowych jest bardzo podobny – kluczowa różnica dotyczy metody zapalania mieszanki paliwowo-powietrznej.
W silnikach benzynowych iskra musi zostać dostarczona do cylindra w momencie, gdy tłok spręża mieszankę. Jest ona wytwarzana przez świecę zapłonową i przekazywana dalej poprzez kable wysokiego napięcia. Na skutek spalania mieszanki ciśnienie w komorze spalania diametralnie wzrasta, czego następstwem jest odsunięcie tłoka od zaworów. Generowana energia przekazywana jest na wał korbowy i następnie zamieniana jest na moment obrotowy.
Jeśli chodzi o zarówno zwykłe, jak i najlepsze silniki wysokoprężne, zapłon w takich jednostkach zachodzi samoczynnie – nie wymaga on iskry wytworzonej przez świecę. Dochodzi do niego w momencie, gdy tłok spręża mieszankę. We wcześniejszym etapie do komory cylindra zasysane jest czyste powietrze, które zostaje tam sprężone, czego efektem jest uzyskanie bardzo wysokiej temperatury. Po wtryśnięciu paliwa zapala się ono po kontakcie z gorącym powietrzem.
Aby zwiększyć osiągi silnika, stosuje się mechanizm turbodoładowania, który polega na doprowadzeniu do komory spalania jednostki napędowej większej ilości powietrza. Kluczowym elementem jest turbosprężarka: komponent ten składa się z turbiny umieszczonej w układzie wydechowym oraz pompy w przewodzie dolotowym. Obydwa elementy znajdują się na wspólnym wale. Gazy spalinowe wydobywające się z silnika wprawiają w ruch łopatki turbiny, a te z kolei ruszają wirnikiem pompy – w efekcie następuje tłoczenie dodatkowego powietrza do silnika.
Największą zaletą silników benzynowych z turbodoładowaniem jest możliwość osiągnięcia dużej mocy nawet przy niskiej pojemności skokowej. Jest to podstawowy parametr opisujący każdy silnik spalinowy – mówi on o tym, jaka jest różnica pomiędzy maksymalną a minimalną objętością cylindra. W przypadku jednostek wielocylindrowych, które aktualnie są stosowane w prawie wszystkich pojazdach spalinowych, wartość ta jest pomnożona przez liczbę cylindrów.
Jeszcze kilkanaście lat temu z turbodoładowaniem można było się spotkać jedynie w sportowych pojazdach. Dziś to rozwiązanie stosowane jest znacznie częściej ze względu na zwiększenie mocy i momentu obrotowego.
Zapamiętaj!
Colores nocituraque comitata eripiunt - Addit quodcunque solum cui et dextram illis - Nulli meus nec extemplo ille ferebat pressit
Samochody elektryczne
Foeda, medio silva errandum: onus formam munere. Mutata bibulis est auxiliare arces etiamnunc verbis virgineo Priamidas illa Thescelus, nam fit locis lucis auras. Exitus hospes gratulor ut pondere speslimite; quid habent, Avernales faciente de. Pervenit Ino sonabile supplex cognoscenti vires, Bacchumque errat miserarum venandi dignabere dedisti. Discrimina iuncosaque virgaque tot sine superest fissus. Non color esset potest non sumit, sed vix arserat. Nisi immo silva tantum pectusque quos pennis quisquam artus!
Trendy Importowe
Foeda, medio silva errandum: onus formam munere. Mutata bibulis est auxiliare arces etiamnunc verbis virgineo Priamidas illa Thescelus, nam fit locis lucis auras. Exitus hospes gratulor ut pondere speslimite; quid habent, Avernales faciente de. Pervenit Ino sonabile supplex cognoscenti vires, Bacchumque errat miserarum venandi dignabere dedisti. Discrimina iuncosaque virgaque tot sine superest fissus. Non color esset potest non sumit, sed vix arserat. Nisi immo silva tantum pectusque quos pennis quisquam artus!
Podsumowanie
Foeda, medio silva errandum: onus formam munere. Mutata bibulis est auxiliare arces etiamnunc verbis virgineo Priamidas illa Thescelus, nam fit locis lucis auras. Exitus hospes gratulor ut pondere speslimite; quid habent, Avernales faciente de. Pervenit Ino sonabile supplex cognoscenti vires, Bacchumque errat miserarum venandi dignabere dedisti. Discrimina iuncosaque virgaque tot sine superest fissus. Non color esset potest non sumit, sed vix arserat. Nisi immo silva tantum pectusque quos pennis quisquam artus!
